Tips till nyblivna studenter i stockholm

Nu har ju det som sagt kommit in ytterligare en etta på balettakademien, vilket gör att våran klass officiellt är årskurs två........!!!! WHAAT! Sjukt kul och spännande. Jag tittar tillbaka på tiden då jag kom in på akies, hur lycklig jag var men samtidigt så stressad och nervös, allt löste
sej tillslut.

Min lycka övergick i panik efter ett tag:

Från:

"JAG KOM IN PÅ BALETTAKADEMIENS DANSARUTBILDNING. JAG ÄR SÅÅÅ GALET LYCKLIG!!!! NU SKA JAG OCH MAMMA NJUTA PÅ ÖLAND. JUST NU SITTER VI I BILEN PÅVÄG."
Och
"Öland öland öland. Härliga öland. Det är så skönt att vara här, särskilt när man har en så härlig känsla i kroppen. Jag kom in. Det enda jag kan tänka på just nu är att JAG KOMMER ATT BLI SÅ BRA. Det här är bara början på ett liv som riktig proffsdansare. Nu ska jag njuta av solen och lugnet på öland. Ha en härlig dag."

Till:

"Nu börjar jag bli nervös inför skolan. Hur mycket kan jag jobba egentligen? Jag måste ta bort lite grupper. Jag kan inte jobba som danslärare för mycket när jag går i skola på akies. Jag får tänka på det under natten. Jag har fått ett givande samtal med Alex och imorn ska jag prata med mamma. NU ska jag lägga mej och titta på "Fucking Åmål!!" Så härligt underbar film. Sen ska jag gå och lägga mej. Sov gott! <3"
Och
"Jag måste verkligen göra middag. Men det går så mycket tankar i huvudet. Vad ska jag göra med jobbet? Pengar? Lägenhet? Studielån? Stipendium? Mat är liksom det sista jag tänker på... Ingen är hemma. Mamma och Hampus är på Öland och Alex jobbar till och med tisdag."

Jag kommer ihåg att jag verkligen inte mådde bra, fastän jag tyckte att det borde vara firandets period. Så här kommer lite tips på vad man ska göra innan man börjar akies.

1. Fixa studielån
Gå in på www.csn.se och klicka på en länk till höger där det står "ansök om studiemedel". antingen så kan du logga in med personlig kod som du kan beställa hem på posten (men då kan du inte skicka in ansökan via nätet utan bara på posten) eller så kan du logga in med e-legitmiation via din bank. Har du nordea så använder du dosan, om du inte har e-legitimation så gå i så fall in på http://www.nordea.se/Privat/Internet+och+telefon/e-legitimation/207904.html?WT.mc_id=194 och följ instruktioner för att fixa en e-legitimation. När du väl är inloggad på csn så är det inte så svårt. Klicka på "göra en ny ansökan för studier i Sverige" och följ sedan instruktionerna. Man får lite drygt 8000 i månaden, vissa månader mer, andra mindre. Du kan välja att ta bara bidraget och inget lån, eller välja ut några veckor du vill ta lån för. Det finns också ett "merkostnadslån" att söka, vilket vi som går akies kan få. Detta lån kan du ta för kostnaden utav utbildningen, dvs 20100 kr för hösten och 25400 kr för våren.


2. Boende
Studentlägenheter är mitt hetaste tips, se till att registrera dej på www.sssb.se så fort du bara kan, det är möjligt att det inte går förrän du börjat skolan, men så fort du kan. Där kan du få en studentlägenhet för den tiden du pluggar. Om du planerar att bo i sthlm för endast de tre åren du går akies skulle jag vilja påstå att det är bäst att leta studentbostäder eller andra-handsbostäder, för det är extremt svårt att få ett första hands kontrakt i sthlm om du inte stått i stockholms bostadskö sen du var 18. Här är tips på sidor att leta andrahandsbostäder på.
www.andrahand.se
http://www.hittadinbostad.se/index.php?option=com_property&task=categories&type=rentals&Itemid=3
http://www.hyralya.se/
www.blocket.se
http://www.bopunkten.se/annonser/
www.bostad.stockholm.se

Om du vill bo i stockholm under en längre period och skaffa dej ett första handskontrakt så finns det några sidor
www.fixakontraktet.se
https://botorget.einarmattsson.se/hss/Default.aspx
http://www.signalisten.se/
Om du har stått i stockholms bostadskö sen du fyllde 18 år så finns det en möjlighet att skaffa ett första handskontrakt. Det enda som krävs är att du snart ska fylla år. Om du går in och tittar på lediga lägenheter så lägger bostadskön ut lägenheter för ungdomar, dessa lägenheter har ibland ett krav på ålder. T.ex. om du är 20 och snart ska fylla 21 så ska du leta efter ungdomslägenheter med ålderskrav 20 år, då är du äldst av alla 20 åringar och har troligtvis inte många framför dej i kön. En ungdomslägenhet är inte en lägenhet för en kort period, utan det är ett vanligt förstahandskontrakt. Att de lägger ut lägenheten som en ungdomslägenhet är egentligen bara för att ungdomar ska få en större chans att få lägenheter. Det var på detta sätt jag fick min lägenhet.


3. Jobb
Ta inte på er mer än vad ni orkar. Jag började med att undervisa 4 dansklasser i veckan, men märkte snabbt att det var något jag inte klarade av, så jag skar snabbt ner på dansundervisningen till 2 klasser i veckan. Ni vet själva hur mycket ni orkar i vanliga fall. Dansarutbildningen på balettakademien är en riktigt tuff och jobbig utbildning, man blir så otroligt trött efter skolan, men det där är olika för alla också. Det handlar om prioritering. Men testa dej fram, det går alltid att säga upp sej från jobbet lite senare.

4. Stärk upp kroppen
Ett bra tips är också att stärka upp kroppen innan du börjar skolan, kanske inte hela sommarlovet, men ca två-tre veckor innan skolan börjar. Tips på smart träning kan du hitta mycket bra på en av mina klasskompisars blogg, http://www.nattstad.se/thereseL?cat=10097. Hon har jättebra övningar som du kan göra innan skolan börjar och tips på bra sätt att träna och liknande. En annan bra träningsblogg för dansare är http://idawarg.se/.

Sååå, varsågoda. Ingenting att oroa er för. =D

Kommentarer
Postat av: Tesss

Haha va sööt du är som skrev min blogg ;) Men du LA, vi har snackat om det en månad nästa sommar, skulle du vara sugen??:) Puss

2011-07-18 @ 20:39:58
URL: http://nattstad.se/thereseL

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0